Wildlife everywhere - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Tamar Poppelier - WaarBenJij.nu Wildlife everywhere - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Tamar Poppelier - WaarBenJij.nu

Wildlife everywhere

Blijf op de hoogte en volg Tamar

17 Maart 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hallootjes, daar was ik weer!

We zijn weer een weekje verder, time flies, wauw! En ik ben precies op tijd met mn blog haha, ben stiekem toch een beetje trots op mezelf.

Ik was gebleven bij m'n riviercruise op de Kinabatangan rivier. Vorige week maandag ben ik 's ochtends vertrokken naar Sukau, het dorpje waar de meeste lodges en B&B zitten gevestigd die de cruises verzorgen, waaronder ook de mijne; Sukau Greenview B&B. Rond een uurtje of 3 kwamen we aan en een uur later gingen we meteen op de eerste rivier cruise van de dag. Met 3 stelletjes en een groepje Chinezen aan boord was ik de enige allenige reiziger maar dat was gelukkig geen probleem :)
We hebben op de eerste riviercruise meteen heel veel gezien, waaronder makaken, neusapen, heel veel vogels en zelfs een wilde orang oetan (wat best bijzonder is!). Het enige minpuntje aan de cruise was dat die verdomde Chinezen maar bleven praten (en nog luid ook) waardoor we niet echt van de stilte daar konden genieten. Tijdens de avond cruise, waarop we nog meer vogels en een enorme zwemmende python hebben gezien, deden ze het opnieuw en ik heb ze dan ook vriendelijk verzocht om te fluisteren als ze dan zo nodig moesten praten. Gelukkig begrepen ze de hint en daarna waren ze dan ook stil haha. Dutchies 1, Chinese 0.
Na onze vermoeiende eerste middag van wildlife spotting waren we blij om op tijd ons bedje in te duiken, de wekker ging immers om half 6 de volgende dag.
Dinsdag begonnen we de dag, om 6 uur, met een ochtend cruise. Hoewel het super vroeg was, was het het zeker waard! Heel gaaf om de zon te zien opkomen met laaghangende mist boven de rivier, vogels en apen die langzaam wakker worden en een heerlijke stilte (de Chinezen waren op een jungle trekking hehe). Helaas hebben we niet heel veel bijzondere dieren gezien maar ik heb nog steeds genoten. Next stop; om 10 uur s ochtends hadden we een jungle trek op de planning staan. Samen met een Deens stel en een gids hebben we 2 uur lang in de jungle rondgehobbeld zonder heel veel bijzonders te zien. Op het laatst zagen we gelukkig nog een baby python die enigszins chagrijnig was omdat we bijna op 'm waren gestapt haha. Oeps! Moeten ze ook maar niet zo'n goede schutkleur hebben. Aangezien het halverwege de wandeling hevig begon te regenen kwamen de bloedzuigers ook nog te voorschijn, maar wonder boven wonder hebben ze zich niet aan mij vastgezogen, woehoeee! Creepy ass animals haha. Filmpjes volgen later, als ik terug ben.
's Middags hebben we het hoogtepunt van de cruise gehad, na anderhalf uur zoeken vonden we de pygmy elephants. ZO GAAF! De adrenaline stoot die door je heen gaat als je opeens 5 meter verwijderd ben van een enorm dier (ook al was het nog een baby) is onbeschrijflijk. Moet je nagaan hoe het was toen we last minute nog een enorme, mannelijke olifant zagen langs wandelen. Echt een van de mooiste momenten van m'n leven, iets wat ik nooit ga vergeten!
's Avonds hadden we nog een rivier cruise op de planning maar het enige wat we hebben gezien is vogels die we al meerdere keren hadden gezien, 2 uilen, aapjes en vuurvliegjes. Maarja, het was ook moeilijk om boven die middag cruise uit te komen!
Woensdag ochtend zijn we weer de bus in gegaan, terug naar Sandakan! Daar ben ik één nachtje gebleven, niks interessants gedaan, om de volgende ochtend weer lekker vroeg op te staan om naar Semporna te gaan. Dit is een stad in het zuiden van Sabah, bekend om de goede duikspots in de buurt.
Dit was dan ook precies de reden om daarnaar toe te gaan; een dagje duiken!
Vrijdag heb ik toen 3x gedoken, elke duik precies een uur! Er waren echt suuuper veel verschillende vissen en koraal en het was echt suuuuper mooi! Hoogtepunt was denk ik de hawksbill turtle, een enorme moray eel en een frogfish (sorry, ik ben te lui om de correcte Nederlandse namen op te zoeken haha). De frogfish is best moeilijk te spotten, maar het is zo cool om te zien hoe deze vis zich voortbewegen. Kijk ff of je het kan vinden op YouTube, echt onwijs grappig! Na het duiken was het tijd om weer terug te gaan naar het hostel waar ik de rest van de avond in het restaurant heb doorgebracht met wat mensen die ik daar heb ontmoet.
Zaterdag heb ik Semporna weer achter me gelaten, ik had graag langer willen blijven en nog meer willen duiken maar dat was helaas echt té duur. Ik ben met de bus terug naar KK gegaan, wat ongeveer 10 uur rijden is. Ik was dan ook wel heel blij om in m'n hostel aan te komen en me weer normaal te kunnen bewegen haha.
Gister en vandaag heb ik even een relax dagje ingelast omdat ik toch wel moe was van al het rondreizen, dingen zien en dingen doen. Morgen is het weer tijd om dingen te doen; op naar de Poring Hot Springs en de canopy walks die daar in de buurt zijn. Excited!
Dan heb ik woensdag nog om een beetje rond te slenteren in KK en dan vlieg ik donderdag alweer naar Bali, jeeeej!
Vanaf woensdag heb ik tevens nog maar 2 weken hier in Azië. Dan is het alweer tijd om naar huis te vliegen! Hoewel ik echt verliefd ben geworden op Indonesië en ik echt heb genoten hier in Borneo, vind ik het wel prima om over twee weken naar huis te gaan. Zin in mijn eigen bedje, douche en broodjes hageslag, en om mijn vriendinnetjes, ouders en uiteraard Ollie weer te zien!

Heel veel liefs en knuffels vanuit de andere kant van de wereld! See you soon!

• 17 Maart 2014 - 13:28

Oma Beukers :

Zo ,dat waren inderdaad weer heel wat dieren ,en belevenissen .De een nog gaver dan de ander ,word straks moeilijk om een hoogtepunt te kiezen ,denk ik .
    Ja,die cruises zullen inderdaad prijzig zijn en dat is Bali waarschijnlijk niet.
    Ga je weer naar de zelfde B en B terug of nog naar andere plaatsen ?
    We hebben de frogfish opgezocht,geinig dat kleintje er achteraan te zien hobbelen .
    Ook de boomwandeling lijkt me leuk om te doen ,sommige mensen zagen de makaken in de boomtoppen spelen .We hebben de uitnodiging voor jullie verjaardag gekregen voor een week later,omdat Ollie aan een zeilrace meedoet.Van waar naar waar vaart ie ?
    Hier gaat alles z,n gangetje ,het lopen gaat gelukkig beter na een paar behandelingen met
    Elektroden bij de fysio ..
    Ben zo benieuwd naar je foto,s en filmpjes en verhalen .
    Lieverd ,nog even volhouden ,zal wel lukken toch ?
    Een dikke knuffel van Opa en mij,xxx

• 17 Maart 2014 - 16:26

Nelpoppelier:

hallo Tamar lieverd wat heb ik weer genoten van je verslag zowel al de dieren die je zo om je heen ziet maar ik denk onder water het nog mooier is dat je daar zomaar tussen kan zwemmen,het is maar goed dat je geheugen nog jong is want je hebt heel wat op te slaan want je kan niet alles op film zetten denk ik eer alles op een film staat als je thuis bent dan denk ik dat je wel dag te vullen hebt met alles, wat gaat het toch snel hè Tamar, geniet nog maar van de komende weken, maar thuis komen is ook weer
    fijn je ouders zullen ook wel weer gelukkig zijn en Ollie niet te vergeten. Hopelijk krijgen we volgende
    week ook nog een verslag want het is wel genieten voor ons, ik kijk met verlangen uit naar de
    Maandag, nog heel veel plezier en een dikke knuffel van Oma Poppelier