Concrete jungle vs. actual jungle - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Tamar Poppelier - WaarBenJij.nu Concrete jungle vs. actual jungle - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Tamar Poppelier - WaarBenJij.nu

Concrete jungle vs. actual jungle

Blijf op de hoogte en volg Tamar

09 Maart 2014 | Maleisië, Sandakan

Hellooooo!

How is everyone doing in the not so cold Holland? Ik hoor mooie verhalen over het weer laatste dagen, good for you guys! Neemt nog niet weg dat ik hier gegarandeerd zon & 30 graden heb elke dag. Vervelend he? Om jullie iets minder jaloers te maken; af en toe is het echt TÉ heet...

En dan nu voor mijn daadwerkelijke blog. Wat heb ik allemaal uitgespookt de laatste daagjes?
Nou, om te beginnen ben ik dinsdag naar Kota Kinabalu (KK), wat in het Maleisische deel van Borneo ligt, gevlogen. Rond een uurtje of 6 landde het vliegtuig waar na ik op zoek ging naar een ATM om een taxi te kunnen betalen. Bij de ATM 3 Zweedse meiden ontmoet die geen hostel hadden en geen idee waar ze naartoe moesten dus we zijn toen met z'n vieren naar het hostel gegaan waar ik had geboekt. Ze hadden nog genoeg ruimte dus iedereen was blij! 's Avonds met hen uit eten geweest en de volgende ochtend alweer afscheid van ze genomen (ze gingen verhuizen naar een andere stad). Geen probleem want ze spraken toch alleen maar Zweeds haha.
Woensdagochtend was ik voornamelijk m.b.v. mijn Lonely Planet mijn tijd hier aan het plannen en ik kwam er achter dat 25 dagen misschien toch wel heel veel is. Alles is hier namelijk met 'packages' geregeld, en die dingen zijn mega duurrrrrr. Geen geld om alles te doen helaas. Die middag was ik van plan om te stad te gaan verkennen maar dat was helaas niks aan. Na 3 uur rondslenteren had ik niks meer gezien dan hoge, betonnen gebouwen en heel veel KFC's. Leuk! Heb de rest van de avond dus maar in het hostel doorgebracht haha. Ik was blij om deze concrete jungle achter me te laten!

Donderdag ben ik om 7 uur 's ochtends met de bus vertrokken naar Sandakan, een stad in het noord-oosten van Sabah, waar ik nu nog steeds ben. De reis hiernaartoe was niet heel bijzonder, afgezien van het feit dat er overal palmolie plantages waren. Ik besefte me toen pas dat daadwerkelijk 90% van het regenwoud gewoon vernietigd is en dat dit echt een serious issue is. Vanaf nu af aan ga ik er zeker op letten dat ik geen producten met palmolie meer koop. Ik moedig jullie allemaal aan hetzelfde te doen!!
Na een taxi, een busrit van 7 uur en een lokaal busritje van een halfuur kwam ik dan eindelijk aan in de stad. Het kostte me gelukkig niet veel moeite om een hostel te vinden (THANK YOU LONELY PLANET!) en ik werd bij mijn hostel met open armen ontvangen. De eigenaar is een Indiase vrouw, genaamd Nabistul, die echt als een soort moeder is. Ik werd ontvangen met thee en heerlijke gefrituurde stukjes banaan. Ook nodigde ze me meteen uit voor de mangrove cruise die ze die avond met 4 andere gasten ging doen. Uiteraard ben ik mee gegaan want ik had nog niets gezien van de natuur hier!
En wat ben ik blij dat ik ben mee gegaan zeg. Finally some nature!! We begonnen in een 'waterdorpje' wat bestond uit een paar honderd huizen op palen in het water, waar 180 families wonen, waar we een beetje konden rondlopen om te zien hoe ze daar leefden. Vervolgens gingen we verder met de boot om wat wildlife te spotten. Het duurde niet lang voordat ik een enorme monitor lizzard spotte op een stukje modderig 'strand'. Helaas schrok 'ie van de boot en was 'ie al snel weg. Gelukkig zagen we kort daarna een groep neusapen, nog een monitor lizzard en een slang. Rond zonsondergang hadden we een tweede, grotere groep neusapen gevonden die hoog in de boom zaten te chillen. Just minding their own business. Daar hebben we naar gestaard tot dat het te donker was om ze nog te zien.
Op dat moment kwamen de vuurvliegjes te voorschijn. Echt heeeel gaaf, ze vlogen met de boot mee terwijl we ons richting de uitgang van de mangrove begaven. Best magisch om te zien, hoe die vuurvliegjes gewoon licht geven! Eenmaal terug gekeerd van de cruise ben ik wat gaan eten en heb ik al m'n foto's terug gekeken. Wat heb ik genoten die avond!

Vrijdag heb ik lekker uitgeslapen en de rest van de ochtend wederom besteed aan het plannen van mijn verblijf hier. Ik heb toen definitief besloten om eerder weg te gaan uit Borneo omdat het te duur is om alles hier te doen en ik dus ook niet 25 dagen nodig heb. Op de 20e (ipv de 29e) vlieg ik dus nu terug naar Bali om vervolgens een weekje naar Lombok te gaan. Ook supertof!! Heel erg veel zin in. 's Middags heb jk de Sandakan Heritage Trial te lopen, een simpel wandelingetje door de stad heen die je langs een aantal belangrijke spots brengt. Onderweg zelfs nog iemand ontmoet die dezelfde route aan het lopen was en we hebben dan ook de rest samen gewandeld.

Zaterdag ben ik met Hannah, een Australisch jonge vrouw, en Lloyd, een Amerikaanse man, naar Sepilok, het orang oetan rehabilitatie reservaat, het Bornean Sunbear Conservation Centre en het Rainforest Discovery Centre geweest, wat allemaal in een stuk beschermde jungle is gevestigd. Vanzelfsprekend hebben we hier de orang oetans, de sunbears en veel vogels, planten en bomen gezien. Om zo dichtbij de orang oetans te zijn was echt heeeeeeel gaaf. Zeker iets om niet meer te vergeten! En de jungle was zóooo mooi!! In het RDC hebben we een canopy walk gedaan waar je dus door het bladerdak loopt als het ware, heel gaaf! Aan het eind van de dag was ik enigszins moe van het wandelen en ik heb de rest van de avond dan ook lekker doorgebracht in m'n dormroom.

Vandaag ben ik op jacht gegaan naar wat fatsoenlijke jungle kleding, maar ipv daarvan ben ik thuis gekomen met twee Levi's jeans haha. Waarom? #1: Ze hadden nergens synthetische kleren voor in de jungle en #2: het was Buy 1 Get 1 Free! En ze zijn goedkoper hier anyway. Ik heb dus nu €56 betaald voor 2 échte (ja, ze zijn echt, geloof me) Levi's jeans. Best een prima dealtje leek me zo! Zodra ik Hannah er over vertelde wou zij ook meteen kijken en we zijn dus terug gegaan en ook zij heeft er twee gekocht haha. 's Middags zijn Hannah, Lloyd en ik naar het Engelse Tea House geweest waar we een high tea hebben gehad haha. Ik weet 't, totaal niet Maleisisch maar wel heel lekker! De reden erachter is dat er hier vroeger een Amerikaans-Engels stel woondde die heel veel hebben betekent voor het jungle behoudt en soort van ter ere van hun is er naast hun huis een theehuis opgezet. Zoiets. Was lekker iniedergeval!

Morgen vertrek ik naar de Kinabatangan rivier waar ik een 3 day-2 night rivier cruise ga doen wat inhoud dat ik waarschijnlijk heel veel wildlife ga zien. Woehoeeeeee! Heb er heeeeel veel zin in! Moet helaas wel afscheid nemen van de leuke mensen in het hostel maar goed, ik kan weer nieuwe mensen ontmoeten!

Ik ga weer eens een tukkie doen, slaap lekker allemaal!

Kusjes & knuffels!

  • 09 Maart 2014 - 16:02

    Oma Beukers :

    Al weer zo,n mooi verslag ,ik denk dat je het schrijftalent van je moeder heb geerft.
    Wat een beesten zijn die neusapen ,prachtig .en dan ook nog varanen ,fantastisch .Je ontmoet wel heel leuke mensen ,maar dat had je wel verwacht dat je daar niet bang voor was.Toen we er thuis over hadden ,blijkbaar is dat algemeen bekend onder de jonge mensen die die reis willen maken ,geweldig .Inderdaad is het gisteren en vandaag heerlijk weer ,Ik kan me niet herinneren zo vroeg al uren in de tuin te hebben gezeten .Opa scharrelt wat in de tuin rond ,doet de opruiming na de winter ,want ik heb vorige week Zondag ,mijn heup bezeerd.De slijmbeurs van mijn heup is een soort gekneusd,loop wat moeilijk ,pijnlijk .En gebruik de stok van Oma Bol .Ben onder behandeling bij fysiotherapie.
    Hier verder z,n gangetje .We genieten van je verslagen en zijn benieuwd naar de aanvullende verhalen ,Lieverd ,alle goeds en wees voorzichtig met de apen .Knuffels O en O

  • 10 Maart 2014 - 12:04

    Catharina:

    Lucky you Tamar!
    Isn't the rainforest a fascinating world and the oran gutans so wonderful. Lucky you who have experienced all this.
    I wish you all the best on your journey.
    / Catharina (Zweden)


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Sandakan

Tamar

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 4128

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 03 April 2014

Indonesië & Borneo

Landen bezocht: