Rijstvelden & meer - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Tamar Poppelier - WaarBenJij.nu Rijstvelden & meer - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Tamar Poppelier - WaarBenJij.nu

Rijstvelden & meer

Blijf op de hoogte en volg Tamar

17 Februari 2014 | Indonesië, Tulamben

Poeh, het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste blogje. Ruim een week zie ik net! Er is dan ook veel gebeurd in die acht dagen en 's avonds was ik meestal te moe om nog een gele blog te gaan typen haha.
Waar was ik ook alweer gebleven? Oh ja, de duikcursus. Op dinsdag hebben we met z'n vieren de duikcursus afgerond met twee laatste duiken en een quiz en een examen en nu zijn we dus officieel duikers, jippieeeee! Tijdens de laatste twee duiken hebben we nog meer mooie vissen en wat schildpadden gezien en uiteraard ook heel mooi koraal. Mijn favoriet was waarschijnlijk toch de schildpad die heel relaxed, een meter onder ons, zat te genieten van z'n maaltijdje.
Diezelfde dag zijn Nicola en Mash, twee leden van ons Gili T-groepje vertrokken naar Bali en waren we dus nog maar met drie meiden! Was even wennen om met zo weinig te zijn maar het beviel me wel eigenlijk!
Woensdag zijn we met een public ferry (gewoon een snelle boot waar zo veel mogelijk mensen op worden gepropt) naar Gili Air overgestoken, waar we een nachtje verbleven in een bungalow. Onze buurman Tom, een Engelse jongen van 24, is toen de rest van de dag met ons meegeweest naar het strand waar ik toen eindelijk mijn eerste kokosnoot heb gedronken! Viel me toch een beetje tegen, vond het niet écht lekker. Gelukkig was het uitzicht wel echt prachtig op Gili Air. Zoals Lena in haar Facebook status postte: 'Gili T. is how you want Bali to be en Gili Air is how you want Gili T. to be'. Paradijs, echt waar! Geen lawaai van scooters en auto's, alleen paard en wagen, een moskee en veel te veel kippen haha.
Na een avondje dansen op een strandfeestje waar alle locals (en ook de meerderheid van de toeristen) compleet high waren zijn we ons bed in gedoken om de volgende dag (donderdag) naar Ubud te gaan. Op de boot naar Bali hebben we zelfs nog dolfijnen gezien! Dat was toch wel een mooi cadeautje op zo'n saaie boottocht :)

Ubud is het culturele en culinaire centrum van Bali waar van alles gebeurd en waar je van alles kan zien.
Vrijdag zijn we met de fiets, jaja heeeel sportief!, naar de Tegallalang rijst velden gefietst. Dit was ongeveer 10 km verderop en allemaal uphill dus daar hebben we anderhalf uur over gedaan. Best netjes toch? Eenmaal boven was het uitzicht echt super. We waren helemaal kapot dus we zijn lekker gaan lunchen bij een restaurantje met een goed uitzicht. Het was maar goed dat we dat plekje hadden gevonden want we zaten nog geen 10 minuten of het begon kei en kei hard te regenen. We konden niet klagen want een beetje afkoeling konden we wel gebruiken na de fietstocht. Na de lunch zijn we naar een koffie plantage gelopen waar we gratis en voor niets een rondleiding kregen en uitleg kregen over hoe Kopi Luwak daar word gemaakt (voor de mensen die dit niet weten; duurste koffie ter wereld, is bijzonder omdat een bepaald soort kat de bonen opeet, fermenteert en vervolgens weer uit poept en daar word dan de koffie van gemaakt). Tot slot kregen we zelfs nog 8 koffies en 2 thee om te proeven, ook gratis! Voor 3 euro kon je een kopje Kopi Luwak bestellen om te proeven dus dit hebben we uiteraard ook gedaan. Was toch wel bijzonder om dat opeens die hele bijzondere, onwijs dure koffie te proeven. Het was wel lekker, maar ik snapte niet zo goed waarom mensen hier nou zo veel geld aan uitgaven... Eind van de middag zijn we weer terug naar Ubud gefietst, wat nu allemaal downhill was, dus het kostte ons nu maar de helft van de tijd haha. 's Avonds zijn we gaan eten bij een restaurant dat een school voor verstandelijk gehandicapte kinderen runt, opgezet door een Nederlands stel. Was goed om te zien dat daar aandacht aan word besteedt in zo'n land!

Zaterdag hebben we een relax dagje ingelast. We hebben eerst uitgeslapen en na ons uitgebreide ontbijt zijn we op jacht gegaan naar een massage. Jacht is geslaagd; eerste Balinese massage is in de pocket. Was echt top! Ik hoop dat ik deze week nog een goed plekje vind voor een massage want dan ga ik zeker weer! 's Middags zijn we gaan rondslenteren in Ubud en hebben we onze ogen uit gekeken naar alle spullen die je daar kon kopen. Ik weet waar ik mijn souvenirs ga kopen als ik terug kom van Borneo!

Gister zijn we met een Ryan, Lena's vriend die de avond ervoor ook op Bali is aangekomen, Eva en Emma (twee meiden die we in het hostel hebben ontmoet) naar de Jatiluwih rijstvelden gereden met de scooter. Dit was best een pittig tochtje, ongeveer twee uur, maar het was het allemaal waard! Wát een prachtige fantastische supermooie rijstvelden! Geen wonder dat ze op de Unesco Werelderfgoedlijst staan! Het is zonde dat een foto niet vastlegt hoe mooi het daar was want iedereen zou het echt een keer moeten zien. De filmpjes zijn wel iets beter dan de foto's maar die zien jullie in april allemaal pas denk ik!
Na een lange, vermoeiende tocht terug zijn we meteen onder de douche gesprongen (bah wat waren we vies!) en zijn we rond 10 uur s avonds dan eindelijk wat gaan eten.

Vandaag hebben Jana en ik Ubud achter ons gelaten en daarmee ook Lena, waar we nu al 2 weken samen mee reisde. Ik zie Lena (en Ryan) in Borneo weer maar ik betwijfel of Jana haar nog ziet helaas. We zijn met de shuttle bus naar Amed gereden, waar we nu tweeënhalf uur geleden zijn aangekomen. We verblijven hier in een homestay, lees: bungalow, met een onwijs mooi uitzicht over de zee! Zometeen gaan we maar eens op onderzoek uit waar we het beste kunnen snorkelen/duiken en of we morgen daadwerkelijk de sunrise trekking op Mt. Batur willen doen. Dat zou inhouden; om 1 uur opstaan en dan in het holst van de nacht een vulkaan beklimmen om vanaf daar de zonsopgang te zien. Heb er nog zo m'n twijfels over of het t waard is omdat het behoorlijk bewolkt is most of the time. Maargoed, we hebben nog even om te beslissen!

Ik ga nu lekker genieten van het uitzicht! Laten jullie me weten hoe het daar in Nederland met jullie gaat? Vind ik leuk om te lezen!

Tot mijn volgende blogje,

Knuffels kusjes en nog meer knuffels!

  • 17 Februari 2014 - 12:38

    Oma Beukers :

    Dat was weer een gezellig verslag ,meis .Als je dit ziet en leest krijg je zin om ook eens te gaan kijken .Zoals je al zei voor je weg ging ,is het helemaal niet moeilijk contacten te krijgen ,lijkt me een leuk groepje .en heel internationaal .In SCHOONHOVEN alles oke,ben net naar de tandarts geweest, dan kan je beter op Bali zitten .Is het niet te warm ? Of juist lekker omdat je op een eiland bent ? Lees of zie je iets van de Olympische Spelen ? Zo ja ,dan gaat het geweldig voor Nederland hè ? 5xgoud,5xzilver en 7xbrons .Al 3x een heel oranje podium .Hartstikke goed ,ik geniet ervan .het weer is hier wisselvallig ,wel zacht voor de tijd van het jaar .Lieverd ik ga stoppen ,groeten van ons .en wees voorzichtig .O ja merken jullie op Bali nog iets van die vulkaanuitbarsting op Java ?

  • 17 Februari 2014 - 13:26

    Demi:

    Hee Taam,

    Superleuk om over al je ervaringen te lezen, klinkt echt alsof je het helemaal naar je zin hebt met leuke en gezellige mensen! :) De reiskriebels beginnen bij mij dan toch ook wel, maargoed, eerst maar eens m'n bachelor afmaken :p 't Is momenteel erg druk, ik heb weinig uren (zo'n 12 in totaal per week), maar wel heel veel thuisstudie en vandaag heb ik 't eerste essay al weer ingeleverd! Het ging over Beowulf (het vak gaat over Engelse literatuur van 450 tot 1649), en ik heb naar Tolkien verwezen, hij had ook een of ander essay over Beowulf geschrven :-D Blijheid enzo. Dit vak is echt heel nice, deze week hebben we het over Sir Gawain and the Green Knight enzo, het is fijn dat we het allemaal al gehad op 't Boni, ook al was dat dan in vogelvlucht!

    Geniet er nog lekker van, meis! xxxx Deem

  • 17 Februari 2014 - 15:09

    Nelpoppelier:

    hallo Tamar wat leuk dat ik net je reisverslag zag staan, geweldig dat je zoveel moois kunt zien, tot heden toe zeker wel blij dat je die reis hebt uitgekozen, ook fijn dat je ,je duik diploma binnen, hebt
    is alvast goed voor de volgende trip, misschien wel met Olivier, het is vandaag alweer twee weken dat je weg bent wat gaat het toch snel hè Tamar , ik hoorde van je ouders dat het Skype ook gezellig was geweest. Leuk dat je een paar leuke reisgenootjes hebt dat is volgens mij gezelliger als alleen overal
    naar toe gaan ,ik wens je nog hele fijn weken, en we zien hopelijk nog meer reis verslagen van jou.
    Heel veel hartelijke groeten en een knuffel van oma Poppelier

  • 17 Februari 2014 - 16:05

    Gijs:

    Klinkt goed dit: feest van herkenning :D

    Ff snel: Batur is echt mooi, maar moeilijk toeristisch. Je bent iig niet alleen boven... Wel n eitje die klim, goed te doen met kapotte knieën :P

    Geniet ervan! X

  • 18 Februari 2014 - 22:02

    André:

    Ha Tamar,

    na het lezen van de verslagen en de foto's op FB begrijp ik (pas) dat mijn verjaardag niet de voorkeur kreeg. Buiten het 'koffie uit poep'-verhaal spreken de verhalen tot de verbeelding. Pas goed op jezelf en bovenal maximaal genieten en blijven schrijven.

    veel liefs en X-en,

    team Reeuwijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Tulamben

Tamar

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 4121

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 03 April 2014

Indonesië & Borneo

Landen bezocht: